ابزار دقیق چیست و انواع آن کدام است؟

۲۲۴ بازديد


دقت یکی از جنبه‌های حیاتی آزمایش‌های علمی و پروژه‌های مهندسی است و هر چه اندازه‌گیری معیارهای تعیین‌کننده دقیق‌تر باشد، کارایی بهتری دارد. به همین دلیل استفاده از ابزارهای اندازه گیری دقیق برای به دست آوردن نتایج قابل اعتماد در این زمینه ها بسیار ضروری است. ابزارهای اندازه گیری دقیق که به ابزارهای دقیق معروف هستند، به افراد این امکان را می دهند که خواص فیزیکی و شیمیایی مواد مختلف را اندازه گیری کنند و با افزایش کنترل کیفیت، محصولات با کیفیت بالاتری را ارائه دهند.

به طور کلی ابزار دقیق را می توان علمی دانست که به توسعه، ساخت و استفاده از مجموعه ای خاص از ابزارها، دستگاه ها یا حسگرهای ویژه برای اندازه گیری، کنترل و کنترل پارامترهای فیزیکی و شیمیایی مختلف مانند دما، فشار و مانیتور جریان و... اطمینان حاصل شود که از کیفیت و کارایی عملکرد استفاده می شود. ابزار دقیق به محققان اجازه می دهد تا داده های دقیقی را جمع آوری کنند که منجر به نتایج دقیق تری می شود. با توجه به نقش موثر این ابزارها در بسیاری از صنایع از جمله تولید، انرژی، فرآوری شیمیایی و نظارت بر محیط زیست کاربرد دارند. استفاده از ابزار دقیق در نهایت منجر به کنترل کیفیت، افزایش بهره وری، کاهش هزینه ها و بهبود فرآیندهای تولید می شود.

قطعات صنعتی تجهیزات دقیق

ابزار دقیق معمولاً از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

1. سنسور: سنسور قطعه ای از تجهیزات است که برای تبدیل اطلاعات فیزیکی به سیگنال الکتریکی استفاده می شود. به عنوان مثال، یک سنسور دما دمای محیط را اندازه گیری می کند و آن را به سیگنال الکتریکی تبدیل می کند.

2. الکترونیک: یکی دیگر از قسمت های دستگاه، الکترونیک است که سیگنال های الکتریکی را از سنسورها دریافت کرده و آنها را پردازش می کند. در بسیاری از ابزارهای دقیق، الکترونیک شامل یک مدار الکترونیکی برای پردازش سیگنال است.

3. نمایشگر: آخرین قسمت دستگاه نمایشگری است که نتایج اندازه گیری در آن نمایش داده می شود. نمایشگرها شامل نمایشگرهای دیجیتال، نمایشگرهای گرافیکی، نمایشگرهای LED یا نمایشگرهای آنالوگ هستند.

انواع تجهیزات

به طور کلی ابزارها انواع مختلفی دارند. هر نوع ویژگی های خاص خود را دارد. و برای اندازه گیری یا کنترل برخی پارامترهای فیزیکی یا شیمیایی طراحی شده است. در اینجا چند نوع رایج از لوازم خانگی آورده شده است:

1. ابزار دقیق دما: این نوع ابزار دقیق شامل ترموکوپل ها، RTD (ردیاب های دمای مقاومتی) و سنسورهای مادون قرمز است که برای اندازه گیری دما استفاده می شوند.

2. گیج های فشار: شامل انواع فشارسنج ها، فرستنده ها و سنسورهای مورد استفاده برای اندازه گیری فشار در کاربردهایی مانند سیستم های دینامیکی، سیال، هیدرولیک و پنوماتیک می باشد.

3. Flow Metering: این شامل جریان سنج هایی است که برای اندازه گیری جریان مایع در لوله ها، کانال ها و مجراها استفاده می شود.

4. ابزار سطح: شامل سنسورهای سطح، سوئیچ ها و فرستنده هایی است که برای اندازه گیری سطح مایعات و جامدات در مخازن، ظروف و سایر ظروف استفاده می شود.

5. ابزار دقیق تحلیلی: این شامل حسگرها و دستگاه هایی است که برای اندازه گیری ترکیب شیمیایی مواد مانند pH متر، رسانایی سنج و کروماتوگرافی گازی استفاده می شود.

6. دستگاه های کنترل: شامل دستگاه هایی مانند کنترل کننده ها، محرک ها و شیرهایی است که برای کنترل پارامترهای مختلف مانند دما، فشار و دبی مورد استفاده قرار می گیرند.

7. ابزارهای محیطی: شامل دستگاه هایی مانند مانیتورهای کیفیت هوا و سنسورهای کیفیت آب است که برای اندازه گیری و پایش شرایط محیطی استفاده می شود. خرید از سایت 1688

8. دستگاه های الکتریکی: شامل دستگاه هایی مانند اسیلوسکوپ، مولتی متر و آنالایزر قدرت است که برای اندازه گیری و تجزیه و تحلیل سیگنال ها و انرژی الکتریکی استفاده می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.