با علائم و راه های درمان سرطان پروستات آشنا شوید

۱,۵۴۲ بازديد


سرطان پروستات، نوعی سرطان پوست، شایع ترین سرطان در مردان بالای 70 سال شناخته شده است. سرطان پروستات شایع ترین سرطان است.

آیا سرطان پروستات کشنده است؟

اگرچه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده می شود، اما معمولا کشنده نیست و حتی میزان مرگ و میر پایینی دارد. افراد دارای سابقه خانوادگی سرطان پروستات باید نسبت به افراد جوان غربالگری و آزمایشات منظم بهتری انجام دهند. اگر این بیماری در سنین پایین تری تشخیص داده شود، امید به زندگی در این بیماران به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

هشدار به مردان؛ سرطان پروستات نیز ارثی است

علت خاصی برای این سرطان وجود ندارد و علت بروز آن تقریبا ناشناخته است و تنها دلیلی که احتمال ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد عوامل ارثی و ژنتیکی است. احتمال ابتلا به این سرطان در افرادی که بستگان یا اعضای درجه یک خانواده آنها در سنین پایین (در سنین زیر 55 تا 60 سال) به این سرطان مبتلا شده اند، بیشتر از سایرین است. تست psa یکی از تست های غربالگری است که برای تشخیص این بیماری از سن 50 سالگی انجام می شود و در صورت وجود سابقه سرطان پروستات در خانواده درجه یک توصیه می شود اولین آزمایش غربالگری را از 50 سالگی شروع کنید. 40. انجام شد.

پروستات، تومور و سرطان مخفی

سرطان پروستات به عنوان یک سرطان خاموش و پنهان شناخته می شود و معاینات بالینی در تشخیص این سرطان کمک چندانی نمی کند، زیرا اگر سرطان پروستات تبدیل به سرطان شده باشد و در معاینه بالینی تشخیص داده شود، سرطان بسیار پیشرفته ای است. سرطان های کوچک و متوسط ​​معمولاً در معاینات بالینی قابل تشخیص نیستند.

مصرف برخی غذاها مانند گوجه فرنگی یا گیاهان دارویی هیچ تاثیری در درمان سرطان پروستات ندارد، اطلاعاتی در مورد میزان این غذاها یا مصرف این مواد وجود ندارد و هیچ مبنای علمی برای این مواد وجود ندارد. این ماده شناسایی نشده است.

راه خاصی برای پیشگیری از سرطان پروستات وجود ندارد و تنها راه تشخیص این بیماری در مراحل اولیه غربالگری است. اکثر افراد مبتلا به سرطان پروستات هیچ علامت بالینی ندارند، اما تست های غربالگری پیشرفته می توانند این سرطان را تشخیص دهند.

سرطان پروستات با یک آزمایش سریع و ساده قابل تشخیص است.

این بیماری علائم خاصی ندارد، به این معنی که مردی که پروستات بزرگ شده است، علائم ادراری مشابه مردان مبتلا به سرطان پروستات را خواهد داشت، زیرا سرطان پروستات علائم خاصی ندارد و فقط در طول آزمایش سرعت می گیرد. و این بیماری با یک غربالگری ساده تشخیص داده می شود. بر اساس نمونه های گرفته شده از سرطان پروستات، تصمیم گرفته می شود که کدام روش درمانی برای بیماران انتخاب شود، بنابراین درمان یا جراحی است یا درمان ترکیبی از پرتودرمانی یا هورمون درمانی است.

به طور کلی افرادی که کمتر از 75 سال سن دارند یا با مراحل پایین یا متوسط ​​بیماری مواجه هستند و یا به طور کلی هر فرد زیر 75 سال مبتلا به سرطان پروستات تحت عمل جراحی قرار می گیرد، جراحی ترجیح داده و بسته می شود. آسیب شناسی پس از عمل نشان دهنده درگیری پروستات یا فراتر از آن است، ممکن است ترکیبی از رادیوتراپی یا هورمون درمانی را در نظر بگیریم. برخی از بیماران نیز از جراحی اجتناب می کنند یا در مقابل جراحی مقاومت می کنند، در صورت وجود درجه بالاتر بیماری، درمان ترکیبی طولانی مدت پرتودرمانی و هورمون درمانی که ممکن است بیش از دو یا سه سال طول بکشد، باید طولانی باشد. در مواردی که فرد مبتلا به بیماری سیستمیک است، یعنی ستون فقرات یا استخوان ها تحت تاثیر سرطان پروستات قرار گرفته اند، درمان های دیگری مانند برداشتن همزمان بیضه ها و شیمی درمانی زودهنگام وجود دارد.

تست PSA در آزمایشگاه نوبل اصفهان انجام می شود.

در این بیماران پس از گذراندن مراحل درمان و جراحی باید پاتولوژی نهایی انجام شود که درجه بیماری را نشان می دهد. به طور کلی، آزمایش PSA  متخصص اورولوژیباید یک ماه پس از جراحی تکرار شود و تصمیمات بعدی بر اساس میزان پیشرفت بیماری گرفته می شود. سطح پایین. پس از عمل در صورت عدم تکرار مجدد بیماری، آزمایشات PSA، آنزیم ها، اشعه ایکس قفسه سینه، آزمایش استخوان بدن و درمان باید برای اطمینان از درمان پیگیری شود. به طور کلی روش درمان و پیگیری بعد از عمل به پاسخ پاتولوژیک بعد از جراحی بستگی دارد، اما روش کلی این است که بیماران به مدت پنج تا 10 سال پس از جراحی تحت نظر باشند.

تاکنون تحقیقات علمی نشان داده‌اند که ارتباط خارش بدن و سرطان به صورت مستقیم و قطعی تایید نشده است. خارش بدن ممکن است ناشی از موارد متنوعی مانند حساسیت‌های پوستی، عفونت‌های پوستی یا شرایط دیگر باشد که به طور مستقل از سرطان می‌باشند. برخی از افراد ممکن است در دوران درمان سرطان، به ویژه درمان‌های شیمی‌درمانی، با علائم خارش مواجه شوند که به عوارض جانبی مرتبط با درمان‌های ضد سرطان مرتبط باشد. با این وجود، این علائم معمولاً موقتی هستند و باید توسط تیم درمانی مورد ارزیابی قرار گیرند.

 

توصیه می‌شود که افرادی که با خارش بدن مواجه می‌شوند، به موقع به پزشک مراجعه کنند تا علت این خارش تشخیص داده شود. همچنین، برای جلوگیری از سرطان و حفظ سلامت پوست، مراقبت‌های بهداشتی، استفاده از کرم‌ها و مواد مرطوب‌کننده پوست، و پیگیری منظم با پزشک معالج بسیار اهمیت دارد.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.