چند راه ساده برای از بین بردن سریع سنگ کلیه

۱,۰۰۳ بازديد


معمولاً سنگ های کوچک بدون علامت یا مشکلی عبور می کنند، اما سنگ های بزرگ می توانند باعث درد شوند. اگر این سنگ ها برداشته نشوند، می توانند عوارضی مانند عفونت یا آسیب کلیوی ایجاد کنند.

در همین رابطه، گزارش روابط عمومی سازمان تدارکات پزشکی به نقل از باشگاه خبرنگاران پویا؛ یکی از وظایف کلیه ها حذف اوره و مواد معدنی اضافی از خون است. بدن انسان به طور معمول این مواد را از طریق ادرار دفع می کند، در برخی موارد تجمع بیش از حد حلال در کلیه ها می تواند باعث تشکیل کریستال شود.

سنگ کلیه می تواند در هر دو کلیه ایجاد شود. از آنجا سنگ ها به حالب ها می روند که کلیه ها را به مثانه متصل می کند.

سنگ‌های کوچک کلیه معمولاً بدون ایجاد علائم یا مشکل دفع می‌شوند، اما سنگ‌های بزرگ‌تر در مجاری ادراری قرار می‌گیرند و باعث درد می‌شوند. اگر این سنگ ها برداشته نشوند، می توانند عوارضی مانند عفونت یا آسیب کلیوی ایجاد کنند.

عوامل متعددی در میزان دفع سنگ کلیه موثر هستند. پایگاه خبری پزشکی امروز در مقاله ای به بررسی عواملی پرداخته است که روند دفع سنگ کلیه را سرعت می بخشد و از تشکیل و بزرگ شدن سنگ کلیه جلوگیری می کند.

چه مدت طول می کشد تا از شر سنگ کلیه خلاص شوید؟

دو عامل اصلی بر میزان دفع سنگ کلیه تأثیر می گذارد. اندازه و محل سنگ.

معمولاً سنگ های کوچک به سرعت و با درد کمتری دفع می شوند. 80 درصد سنگ های کوچکتر از 4 میلی متر در یک ماه خود به خود عبور می کنند. حدود 60 درصد از سنگ های با قطر 4 تا 6 میلی متر در عرض 45 روز عبور می کنند. سنگ های بزرگتر از 6 میلی متر را می توان در عرض یک سال از بدن خارج کرد اما بهتر است به پزشک مراجعه کرده و آنها را با جراحی خارج کرد.

محل سنگ کلیه موثر است زیرا بدن می تواند سنگ را به طور خودکار دفع کند. برخی از سنگ ها می توانند در خود کلیه باشند، در حالی که برخی دیگر می توانند در مجاری باشند.

سنگ‌های کلیه که در بالای کانال قرار دارند به کلیه‌ها نزدیک‌تر هستند، در حالی که سنگ‌هایی که در قسمت پایین کلیه قرار دارند به مثانه نزدیک‌تر هستند. بر اساس مطالعات سال 2014، تقریبا 50 درصد از سنگ های تشکیل شده در نزدیکی کلیه ها و 80 درصد از سنگ های نزدیک مثانه به طور خودکار و بدون مداخله خاصی برداشته می شوند.

چگونه سرعت دفع سنگ ها را افزایش دهیم؟

بهترین کاری که می توانید برای تسریع روند دفع سنگ کلیه انجام دهید این است که مقدار زیادی آب بنوشید. مقدار زیاد آب باعث افزایش ادرار می شود که به پیشرفت سنگ در مسیر خروج کمک می کند همچنین افراد می توانند با کاهش مصرف مواد پروتئینی، کلسیم و نمک و افزایش مصرف از تشکیل سنگ های جدید و رشد سنگ های موجود جلوگیری کنند. از مرکبات

پرتقال حاوی سیترات است که می تواند به پیشگیری از سنگ کلیه کمک کند.علاوه بر این، متخصصان تغذیه و پزشکان ممکن است غذاهای خاصی را برای کمک به سنگ کلیه توصیه کنند.

چه زمانی باید به دکتر کیوان آقامحمدپورمراجعه کنیم؟

"درد" نشان می دهد که فرد باید به پزشک مراجعه کند. درد تعیین می کند که آیا برای برداشتن سنگ کلیه به مراقبت های پزشکی بیشتر نیاز است یا خیر. در صورت احساس درد شدید و مداوم در پشت و پهلوها، ادرار بدبو، سوزش در هنگام ادرار، خون در ادرار، تب، لرز، استفراغ، با پزشک مشورت کنید. اینها ممکن است علائم عفونت کلیه باشد که نیاز به درمان فوری برای جلوگیری از عوارض جدی تر دارد.

علاوه بر جراحی، روش های مختلفی برای درمان سنگ کلیه وجود دارد. جراحی به ندرت اولین گزینه درمانی است، اما سنگ های بزرگتر از 6 میلی متر در "طب مدرن" نیاز به جراحی دارند، اما در "طب سنتی" راه حل های تغذیه ای برای درمان سنگ های بزرگتر از 6 میلی متر نیز وجود دارد.

سنگ هایی با این اندازه می توانند در مجرای ادرار گیر کنند و منجر به عفونت و آسیب به بافت کلیه شوند.

مدت زمان بهبودی بیمار پس از برداشتن سنگ بستگی به نوع سنگ برداشته شده دارد. اگر سنگ کلیه به تنهایی دفع شود، دارو کم است و درد پهلو سریع است. اگر سنگ با جراحی برداشته شود، فرد می تواند در یک روز به فعالیت های عادی خود بازگردد، اما گاهی اوقات فرد باید از انجام فعالیت های سنگین پرهیز کند و پس از مشورت با پزشک متخصص، یک هفته پس از جراحی به سر کار خود بازگردد و سپس برگردد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.